PORKOLÁB ÁDÁMSZAKMAI WEBOLDALA
25 márc 2022

Gendernyelvészet a tanárképzésben

Az első gendernyelvészeti kurzust Mary Richie Kay tartotta a Kaliforniai Egyetemen Huszár 2009: 17), 1970-ben. Ezt az időpontot tekintjük a gender studies megszületésének.

A társadalmi nem vizsgálata az azóta eltelt időben új kutatási paradigmát teremtett; de talán a legnagyobb eredménye ennek a nyelvtudományi kutatási területnek, hogy a marginalizálódott társadalmi csoportok (melegek, transzneműek) vizsgálatát integrálta a szociolingvisztika tárgykörébe.

Sajnos, hazánkban a gendernyelvészet még nem terjedt el eléggé, emiatt annak oktatása sem kapott megfelelő hangsúlyt a tanárképzésben. Tanulmányomban arra vállalkozom, hogy a tanárképzésben részt vevő hallgatók gendemyelvészeti oktatására néhány szemléletformáló javaslatot tegyek, miközben a terjedelmi korlátokon belül igyekszem a lehető legpontosabban definiálni a fontosabb alapfogalmakat.

Ezt azért is tartom lényegesnek, mert a tapasztalatom szerint a tanárjelöltek sokszor egyáltalán nem hallottak a gendernyelvészetről; ha pedig igen, akkor általában negatív konnotációban, „feminista nyelvészetként” hivatkoztak rá. A hallgatók nemi előítéleteinek megtapasztalása, valamint tipikus kérdéseik megválaszolása arra késztetett, hogy bizonyos tematikus csomópontokat érintsek a szakirodalom segítségével. Bízom abban, hogy e tanulmány a tanárok és a hallgatók számára is hasznos lesz.

Gendernyelvészet a tanárképzésben bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva