PORKOLÁB ÁDÁMSZAKMAI WEBOLDALA

Archívum: Publications

Közhelynek számít, hogy valamennyi szakma közül társadalmi szinten a legtöbb elvárás a tanárok munkáját terheli. Kevés olyan hivatás van, amelynek bírálatát mindenki gyakorolja. A pontosság kedvéért meg kell jegyeznem, hogy a tipizálhatóság bélyege nem csak a tanárokat égeti. Az egyik, nyelvtanárok számára készült módszertani kötet példának okáért a diákok következő csoportosítását hozza: „az ideális tanuló”, […]

Az osztálytermi kommunikáció archetípusai és a „túlélési stratégiák” bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Archívum: Publications

Az új Nemzeti Alaptanterv 2012.május 16-i elfogadása számos területen indukált változásokat a közoktatásban. A NAT bevezetőjének átalakulásával a közoktatás hangsúlyos célja is megváltozott. A törvényalkotó az Alaptanterv rendeltetését „a nemzeti műveltség, a hazai nemzetiségek kultúrájának átadásában, megőrzésében, az egyetemes kultúra közvetítésében, az erkölcsi érzék és a szellemi-érzelmi fogékonyság elmélyítésében jelöli meg” (NAT, 2012, 30. o.). […]

A szociolingvisztikai megközelítésmód érvényesítési problémái a közoktatásban bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Archívum: Publications

Tanulmányomban Rákosi Mátyás kommunista vezető pályafutásának talán legvitatottabb elemét, az 1949-ben lezajlott Rajk-per nyelvi kontsruktumait vizsgáltam meg. Elemzésem tárgya Rákosi írott, nyomtatásban megjelent szónoki beszédei voltak, amelyeket abból a szempontból vettem górcső alá, hogy a diktátor megjegyzései Rajk László nyelvi értelemben vett homlokzatát mennyire veszélyeztették. A hozzáférhető szövegkorpusz Rákosi Mátyás beszédeinek öt kötete volt, amelyek […]

Rajk László elvtárstól a „Rajk-bandáig” – Rajkkal kapcsolatos attitűdvizsgálat Rákosi Mátyás nyomtatott beszédeiben bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Archívum: Publications

25 márc 2022

Gendernyelvészet a tanárképzésben

Az első gendernyelvészeti kurzust Mary Richie Kay tartotta a Kaliforniai Egyetemen Huszár 2009: 17), 1970-ben. Ezt az időpontot tekintjük a gender studies megszületésének. A társadalmi nem vizsgálata az azóta eltelt időben új kutatási paradigmát teremtett; de talán a legnagyobb eredménye ennek a nyelvtudományi kutatási területnek, hogy a marginalizálódott társadalmi csoportok (melegek, transzneműek) vizsgálatát integrálta a […]

Gendernyelvészet a tanárképzésben bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva